maanantai 16. maaliskuuta 2009

Matkailu avartaa: Viro, Latvia, Liettua 14.-15.3

Tätä tekstiä on meinaan kirjoitettu pitkään ja hartaudella.

Nyt vois kuvitella sen vihdoin olevan julkaisukelpoinen, ehkä...

Torstaina lähdettin Minnin kanssa ajamaan kohti helsinkiä, määränpäänä jossain kohtaa Liettuan Vilna. Kyydissä tönöttivät Peetu mali ja Hirmu ja Hurja + takapenkillinen tavaraa.
Laivaan päästiin luonikkaasti ja parituntinen siellä sujui kohtalasen sukkelaan syöden ja pienet ostokset tehden. Koiruudet odottivat autossa ja unisia päitä sieltä takaisin mennessä nousikin.
Tallinnassa poikettiin tankkaamassa ja marketissa aamupalaostoksilla. Keskustassa meinasi pari mummoa päästä hengestään, kun pomppasivat mustissa kuteissaan tosta vaan suojatielle...
Markettireissun jälkeen matka jatkui kohti Pärnua, jossa vietettiin ensimmäinen yö ”kotimajoituksessa”. Tiialle kiitos! Minni oli varoitellut kuorsaamisestaan, vaan ei se minua häirinnyt, enemmän häiritsi kaksi boksissaan sopivaa nukkumapaikkaa hakeneet beaglet.

Perjantaina matka jatkui, määränpäänä Vilna. Ajomatka sujui yllättävänkin nopeaan, muutamia kertoja pysähdyttiin ulkoiluttamaan koiria ja tupakoimaan. Samassa ”komppanjassa” matkasivat Peetun kasvattaja perheineen. Jännä, miten Latviassa lehmätkin lentävät taivaalla jonossa... Joo, Minnilla oli pikkusen kuumetta ja paineli menemään ihan koko viikonopun erinäisten troppien avulla. Ajamiset hoidin pääsääntöisesti minä ja ihan mielelläni ajoinkin (huolimatta kohtuullisen villistä liikennekulttuurista).

TuulilasiPirkon ja siihen juuri asennettun uutukaisen kartan avulla löydettiin muutaman mutkan kautta Vilnaan, ihastuttavaan majapaikkaamme. Hotelli oli Vilnan vanhassa kaupungissa ja meidän huoneistoon kuului kaksi makuuhuonetta, keittiö ja vessa sekä parveke. Minninja Peen kanssa majoituttiin toiseen ja Xilly´s sakki toiseen.

Perjantaina käytiin vielä pikkukaupassa ja lenkittämässä koirat. Minni kävi kaupassa ja minä pidin kolmen koplaa. Ei viittä minuuttia ehditty kaupan edess odottamaan, kun jo vanhempi herrasmies kaverinsa kanssa olisi ostanut Hirmun, se kun on kuulemma niin kauniin värinen. En huomannut kysyä, paljonko olisivat maksaneet, totesin vaan ettei ole nyt just koirat kaupan. Vilnassa lenkkeillessä saatiin kyllä muutamia pitkähtköjä katseita. Liekö katseet johtuneet siitä, että porukassa oli vähintään kolme koiraa, parhaimmillaan kuusikin. Paikallisia koiranulkoiluttajia ei koko reissun aikana näkynyt kuin pari, muita suomalaisia kyllä. Taisi olla tuo meidän hotellikin pääasiallisesti suomalaisten näyttelyihmisten valtaama.

Lauantaina ja sunnuntaina käytiin näytelmissä. Tulokset ei omien koirien osalta päätä huimaa mutta tyytyväinen olen joka tapauksessa. LA molemmat ERI3, SU Hirmu ERI3 ja Hurja ERI1 ja luokkaSERT. Molempina päivinä kehänlaidan valtasivat laumanvartijat, mulla ei ole mitään käsitystä, miten nuo rodut kotimaassa näytelmissä käyttäytyivät mutta Liettuassa oli kyllä laidasta laitaan. Oli niitä, joita ei vähempää olisi voinut toiset koirat kiinnostaa, ja sitten niitä, jotka olisivat varmaan ilman kuonokoppaa syöneet jokaisen ohimenevän koiran ja sunnuntaina mm yksi koiruus, joka murisi kohtuullisilla desibeleillä, kun liikutin jalkaani tuollilla istuessa (tämä koira poistui kyllä nopsaan ahtaalat kehän reunalta). Näyttelypaikka oli siisti ja valoisa, josin paikotellen oli ahdasta ja lauantaina meidän kehän laidalla oli kylmä ja vetoisaa, kehä kun oli aivan oven lähellä.

Lauantain näyttelyn jälkeen käytiin vielä kaupoilla ja jotain pientä vanhasta kaupungista tuli ostettuakin. Sunnuntaina pakattiin autot ja aamulla ja heti kehien jälkeen suunnattin kohti Riikaa, jossa vietettiin SU-MA yö. Riikassa käytiin ostelemassa kauppakeskuskessa tuliaisia ja syömässä hienossa Hollantiliastyylisessä ravintolassa. Ruokailun jälkeen maistui muutama olut ja laitettiin päät tyynyyn.

Maanantaiaamuna lähdettiin Minnin kanssa auringonpaisteessa ajelemaan Tallinnaan TP ohjasikin meidät juuri sopivissa ajoin ja suoraan satamaan.

Kotona olitiin alkuillasta, eikä tarvinnut unta kyllä odotella.
Kilometrejä kertyi mittariin ~1800km.

Reissu oli varsin onnistunut ja kelit hyvät (Liettuassa kevät oli jo tullut ja lämmintäkin 10 astetta). Ei tullut kammoa edes niistä neljästä kaistasta yhdeen suuntaan, ei, vaikka ne oli ympyrässä. Kyllä tuonne toisenkin kerran voisi lähteä =O)

Sillä välin, kun beaglet matkailivat, Hurri ja Hupi lomailivat Äippällä ja Juhalla. Pitkä viikonloppu oli mennyt hyvin, siitäkin huolimatta, että Regina-mummulla oli juoksut. Hurri lenkkeili pääsääntöisesti äippän kanssa (ja sai kiitosta erittäin hyvästä käytöksestään), Hupi sitä vastoi oli Juhan mukana niin jäällä verkoilla, kuin riistapellolla yms. muissakin reissuissa. Väsyneitä olivat nämäkin kaksi kun kotiin tiistaina saapuivat. Hupin kuntokuuri oli tosin saanut selän muistuttamaan betonia, mutta eiköhän siitäkin selvitä muutamalla ”palauttavalla” ja parillla hieronnalla.

Teuvo ja Mikko viettivät laatuaikaa keskenään, tai no Teuvon mielipiteestä en tiedä, kun oli kuulemma jäänyt aina aamulla ulos ja sisään pääsi vasta puolenvuorokauden päästä.

Speciaal kiitokset Minni ja Peetu, teidän kanssa lähden kyllä mielelläni toistekin!!
Kiitokset myös Xilly´s porukalle.